roei.app

Roeitrainingen

Trainingstips


Trainingsfrequentie

 1   2   3   4   5   6   7   8 

Tot en met drie trainingen per week is de afwisseling belangrijker dan een specifieke trainingsopbouw. Denk daarbij aan verschillende boottypen, afstanden en trainingstypen. Een goede mix van duur-, interval- en snelheidstrainingen is voor deze groep het meest effectief.
Afwisselende ergometertrainingen zijn hier te vinden: RoeitrainingenErgometeren met groepen. Leuke boottrainingen voor jeugd en junioren  hier: RoeitrainingenThematrainingen jeugd 

 1   2   3   4   5   6   7   8 

Voor groepen roeiers die 4 of 5 keer per week trainen is het in ieder geval handig om een goede planning te maken. De Stichting Roeicoach heeft bij haar downloads daarvoor een template: Trainingsplanning. Een goede trainingsopbouw met bijbehorende periodisering is zeker aanbevelenswaardig.

 1   2   3   4   5   6   7   8 

Op dit niveau is een goede trainingsopbouw essentieel. De Stichting Roeicoach heeft bij haar downloads daarvoor een template:Template jaarplan wedstrijdroeiers. Daarnaast is het belangrijk om het effect van de belasting van de trainingen op het lichaam te meten. Bijvoorbeeld in de ochtend met de rustpols of hartslag variabliliteit (HRV). Dit maakt dat de kans op overbelasting of zelfs overtraindheid aanzienlijk verminderd. Voor de meting van HRV zijn ook smartphone apps verkrijgbaar, bijvoorbeeld de app HRV4training.


Trainingsintensiteit

In veel trainingsschema's voor roeiers wordt de trainingsintensiteit uitgedrukt in tempo. Vergelijkbaar met het wielrennen, waarbij het geleverde vermogen los staat van de versnelling waarin dat wordt gedaan, is er in de roeiapp voor gekozen om met een vermogenspercentage te werken (zie onderstaande tabel).

Dit vermogenspercentage is uitgedrukt in de splittijd. Basis hiervoor vormt de 110%, bereikt bij een eindsplit van 7 halen all-out. Voor deze opzet is gekozen omdat deze 110% op ieder moment, op niet invasieve wijze valt vast te stellen. Er is bewust gekozen voor een lineaire schaal van 2,5 seconden per stap van 5%. Oplettendheid is geboden bij roeiers die technisch nog niet bekwaam genoeg zijn om hun volledige beschikbare vermogen in snelheid om te zetten. In dat geval dient de geroeide split niet op 110% maar op 100% of 95% gewaardeerd te worden. Toetsing aan ruim 100 profieltesten laat zien dat deze benadering in 87% van de gevallen een afwijking geeft van minder dan 10% en in 64% minder dan 5%. Daarmee is deze methode naar verwachting nauwkeuriger - en daarmee beter bruikbaar - dan de van oudsher gebruikte tempomethode. 


Krachttraining
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.