roei.app

Roeitrainingen

Ergometertips


Hendelvoering

Voor die roeiers die de ergometer gebruiken om op het water beter en sneller te varen, is het belangrijk om precies dezelfde haal te maken als de haal die in de boot gemaakt wordt. Het gebruik om tot de keel aan te halen valt af te raden, omdat daarmee een verkeerde beweging wordt ingesleten. Beter is het om voor de inpik - precies zoals in de boot - de handen omhoog te brengen en bij de uitpik - zoals het in de boot behoort - de handen hoog aan te halen en naar beneden weg te zetten. 


De typische ergometerhaal leert de verkeerde roeibeweging aan.

Roeien zonder inpik en wegzet helpt niet om de juiste roeibeweging in het spiergeheugen te krijgen.
Roei op de ergometer net zoals in de boot zou moeten.

Belangrijk is om - ook bij zware trainingen - de roeitechniek prioriteit te geven. Want daarbij wordt het bewegingsgeheugen getraind om de goede haal uit te voeren. En alles wat in het bewegingsgeheugen is opgeslagen, behoeft geen aandacht meer in de boot: de roeier zal dus sneller techniekvorderingen maken.


Drag factor

De getallen 1-10 die op de windschuif staan zijn erg onnauwkeurig en verschillen sterk per ergometer. Daarom is de drag factor van een ergometer de enige goede indicator van de weerstand die op de ergometer is ingesteld.

De drag factor is een getal dat de zwaarte van de haal aangeeft. Kies een dragfactor eerder te licht dan te zwaar, hieronder de richtgetallen: hoe meer sterren, hoe zwaarder.

 De drag factor wordt als volgt ingesteld: Hoofdmenu -> Meer opties -> Drag factor tonen. Tijdens het roeien wordt de factor dan getoond.


Instellen training

Op onderstaande wijze kunt u de tijd of afstand instellen die u op de ergometer wilt gaan roeien.


De ergometer toont dan de tijd of afstand nog te gaan.


Instellen display

Standaard: de standaard weergave en dus de meest gebruikte
Krachtcurve: Om de krachtverdeling in de haal te zien.
Voorbeeldboot: Wanneer tegenstand u motiveert.
Haalkracht: Om te zien of elke haal even sterk is: hou ze constant in hoogte
Vergroot: Wanneer u uw bril vergeten bent, of nog in de ontkenningsfase zit.


Split tijden

De snelheid wordt op de ergometer getoond in de tijd per 500 meter. Deze ligt tussen de 1:30 en 2:30 en is groot op het scherm weergegeven. Daarnaast wordt de gevaren afstand/nog te varen afstand getoond. Omdat de ergometer bij stilstand nog op gang moet komen, is het verstandig om altijd met drie harde halen te beginnen. Het tempo is vrij door de roeier te kiezen.


Split tijden Meerdaagse schema's
Riemverzet Individuele variaties

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.