roei.app

Oefenvormen

Uitpik – Soppen uitpik

Oefen: De oefening bestaat uit de volgende stappen, pas wanneer een stap goed lukt, wordt de volgende stap genomen.
Stap 1: Drie keer soppen. Bij de uitpik zitten (vaste bank en romp) en de bladen verticaal houden en zachtjes op en neer bewegen, terwijl de balans wordt bewaard. De bladen maken dus iedere keer een uitpik.
Stap 2: Drie keer soppen gevolgd door één wegzet. De armen worden niet alleen naar onder maar ook naar voren weggezet en de bladen gedraaid (vaste bank en vaste romp).
Stap 3: Drie keer soppen gevolgd door één volledige haal met wegzet. Dus laten lopen op stop 4 (¼ bank) en daarna houden. Het is de bedoeling dat uitpik en wegzet voor de haal en die na de haal exact gelijk zijn. Hier op coachen. Deze stap zo lang herhalen totdat de volledige haal goed gaat.
Stap 4: Als stap 3 maar dan met twee halen in plaats van één haal.
Stap 5: Als stap 3 maar dan met zoveel mogelijk goede halen. (De stuur laten) tellen hoeveel halen er goed gaan en proberen het vorige record te verbeteren. Wanneer de uitpik niet meer goed is, de boot stil leggen en opnieuw beginnen. 
Type: Motorische oefening. Maakt gebruik van de old-way new-way aanpak. (Zie ook Motorisch coachen.)
Doel: Verticaal leren uitpikken, rustige uitpik leren maken.
Focus: Let op de hendel(s), die moet(en) eerst naar onder en dan pas naar voren weggezet worden. Dus een verticale beweging gevolgd door een horizontale.
Transfer: Roeien met de J-haal waarbij de hendels vanaf de inpik in een liggende “” naar boven de knieën worden gebracht.
Variatie:
Stap 1: drie halen soppen – maak een “I” met de hendel(s)
Stap 2: drie halen soppen met wegzet – maak een staande “J” met de hendel(s).
Stap 3: drie halen vaste bank vaste romp roeien – maak een “Ɔ” met de hendel(s)
Stap 4: drie halen een hele haal maken – maak een liggende “” met de hendel(s).


Hendel – Vingeroefeningen
Uitpik – Ongedraaid blad (ongeklipt blad)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.