roei.app

Oefenvormen

Recover – Ritme oefenen

Oefen: Deze oefening bestaat uit de volgende stappen, pas wanneer een stap goed lukt, wordt de volgende stap genomen. Wanneer het de roeier(s) niet goed meer lukt, wordt teruggegaan naar stap 1 en weer opnieuw begonnen met de stappen.
Stap 0: Laat de roeier(s) stilliggen met de bladen plat op het water. Vraag vervolgens om de romp (nog steeds stil liggend) zo snel mogelijk naar voren te smijten.
Stap 1: Laat de roeiers een stuk roeien waarbij de romp net zo snel (aggresief) naar voren wordt gebracht als het stilligend gebeurde. De romp mag niet stil staan en moet snel en direct naar voren worden gebracht. 
Stap 2: Vraag de roeiers daarna om naast het snelle inbuigen, de hendels vanaf de inpik in een liggende “” naar boven de knieën te brengen (J-haal).
Stap 3: Vraag de roeiers tenslotte om naast het snelle inbuigen (stap 2) en het laten doorlopen van de hendels (stap 3) snel en vloeiend op te rijden door:
  • òf de hendels gelijkmatig weg te duwen alsof er terasdeuren worden opengezet (skullen) dan wel de buitenhand weg te laten lopen (boordroeien);
  • òf het voetenbord gelijkmatig naar je toe te trekken,
Type: Motorische oefening. Is gericht op het stapelen van techniekelementen waardoor een goede transfer wordt geborgd (zie: Stapelen van techniekelementen).
Doel: Juiste recover ritme aanleren.
Focus: Afhankelijk van de stap op de romp, op de hendels en op het voetenbord.
Transfer: Vormt onderdeel van deze oefening.

Recover – Rompzwaai inpik oefenen 
Inpik – Strijkhaal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.